Hund och människa som tittar på en dator.

Digitala verktyg

vid Svenska Brukshundklubbens digitala kongress 2024

08 maj 202408 maj 2024

Samlad information om digitala verktyg och förutsättningar som används under Svenska Brukshundklubbens digitala kongress 2024. Sidan uppdateras kontinuerligt.

Ljud- och bildupptagning

Ljud- och bildupptagning, som komplement till vårt kongressprotokoll, fotografering (skärmdump) och eventuell streaming förekommer under kongressen, och kan komma att publiceras i någon av Svenska Brukshundklubbens kommunikationskanaler.

Digitala enheter

Delegat, och övriga deltagare som önskar delta i VoteIT, behöver under förhandlingarna ha tillgång till minst en digital enhet (dator, surfplatta eller smart telefon) som har möjlighet att öppna webbsidor.

För optimalt deltagande rekommenderas två digitala enheter för att kunna se både videokonferens (Zoom-möte) på exempelvis dator samt röstningsverktyg (VoteIT) i smart telefon eller surfplatta samtidigt.

För delegat är det obligatoriskt deltagande i röstningsverktyget VoteIT.

Ansvaret att förse delegat med digital enhet vilar på den instans som delegat representerar.

Alla deltagare bör vara inloggade i mötet genom en egen digital enhet. Delegater ska inte dela samma digitala enhet då det försvårar beslutsfattandet när det blir svårt att hålla räkningen om flera delegater delar på till exempel en dator. Dessutom är det svårt att ge ordet till rätt person samt veta vem som har ordet.

Övrig teknisk utrustning

Gid internetuppkoppling behövs och de digitala enheterna ska ha möjlighet att öppna webbsidor, ha mikrofon, kamera och god ljudupptagning.

VoteIT

Vid Svenska Brukshundklubbens digitala kongress kommer mötesverktyget VoteIT att användas för förhandlingarnas talarlistor, yrkanden och voteringar. Även möteshandlingar kommer att vara publicerade i VoteIT.

Vad är VoteIT?

VoteIT är ett mötesverktyg för genomförande av årsmöten och andra demokratiska processer där handlingar, förslag, talarlistor och omröstningar för alla dagordningspunkter hanteras via en webbsida. Du behöver en digital enhet; en smart telefon, surfplatta eller dator samt internetuppkoppling för att kunna rösta.

OBS! Det är den instans du representerar som ansvarar för att förse dig med digital enhet.

Mötesverktyget är utvecklat av föreningen VoteIT, som Svenska Kennelklubben är medlemmar i tillsammans med ett stort antal andra föreningar. Läs mer om VoteIT här.

Registrering i VoteIT

Du behöver inför mötet gå till https://skk.voteit.se och logga in med den mejladress som du uppgav i samband med anmälan till kongressen.

VoteIT-mötets öppnande

VoteIT-mötet kommer att öppna för inloggning och support kl. 09:30 – 10:00 lördagen den 25 maj.

Zoom

Den extra kongressen 2023 genomförs digitalt som ett digitalt fullmäktigemöte på distans, i enlighet med Svenska Kennelklubbens riktlinjer, genom videokonferens med de digitala verktygen Zoom och VoteIT.

Zoom-mötets öppnande

Zoom-mötet öppnar i ”väntrummet” kl. 09:30 – 10:00. Detta så att tid finns att se till att teknik och inloggningar fungerar.

Ladda gärna ned zoom-klienten i stället för att använda webbversionen.

Tidsprogrammet genomförs i pass om ca 45 minuter. Detta för att bibehålla koncentration, möjliggöra bensträckare mm.

Vid inlägg önskas videokameran vara påslagen.

Utbildning i Zoom och VoteIT

Onsdagen den 15 maj finns möjlighet att få en digital genomgång av Zoom och det digitala röstningsverktyget VoteIT, inför kongressen.

Datum: 2024-05-15
Plats: De digitala mötesverktygen Zoom och VoteIT
Tid: Onsdagen den 15 maj kl. 19:00 - 21:00

Utbildningen startar kl. 19:00 och genomförs digitalt i Zoom. Länk till mötet skickas ut till inför kongressen anmälda deltagare.

Vid utbildningen får du kunskap om systemet och du kan lägga upp dig som deltagare i VoteIT så att det redan är i sin ordning inför kongressens uppstart den 25 maj.

Du behöver inför både utbildningstillfället i VoteIT den 15 maj och kongressförhandlingarna den 25 maj gå till https://skk.voteit.se och logga in med den e-postadress som du angav i samband med anmälan till kongressen.

För att kunna rösta och sätta upp dig på talarlistan behöver du logga in på VoteIT så fort som möjligt. Gör du inte det kan du få problem med din rösträtt eller möjlighet att tala på lördag.

Guide till VoteIT

Information om inloggning finns i den Guide till VoteIT som skickas ut till anmälda deltagare.

Anslutning i Zoom och VoteIT

Zoom

Anslutning till kongressen, i Zoom, sker via länk som anmälda deltagare bjuds in till via e-post. Möteslänken skickas ut i början av den vecka som kongressen genomförs.

VoteIT

Anslutning i VoteIT sker genom registrering i VoteIT i god tid innan kongressen samt inloggning i VoteIT-mötet inför uppstarten av kongressen den 25 maj. Information om VoteIT, registrering av konto samt anslutning kommer att göras tillgängligt för anmälda delegater inför kongressen.

Logga in på https://skk.voteit.se senast fredagen den 24 maj kl. 12:00. Du loggar in genom att välja ”e-post” som inloggningssätt och ange den e-postadress som angetts i samband med anmälan till kongressen, därefter mottar du ett bekräftelsemejl med länk för inloggning till mötet. För mer information se VoteIT-guide.

Inloggning i VoteIT behöver göras inför uppstarten av kongressförhandlingarna den 25 maj kl. 10:00.