Fotograf: Nils-Petter Nilsson

Sjöräddningshund

27 okt 202327 okt 2023

Svenska Brukshundklubben utbildar, på uppdrag av Sjöfartsverket, räddningshundar med särskild kompetens att kunna utföra arbete från en båt, så kallade sjöräddningshundar.

Hunden som ett komplement

Hunden används som ett komplement till andra sökmetoder när man letar efter försvunna personer på sjön. Svenska Brukshundklubben samarbetar främst med Sjöräddningssällskapet, som är en ideell organisation.

Föraren är engagerad i Sjöräddningssällskapet och tillhör en station. Föraren övar också tillsammans med stationen, för att få ett bra samspel mellan hundförare och övrig besättning.

Utbildning

En sjöräddningshund är en hund som har samma grundutbildning som en "traditionell" räddningshund. Därefter har man lärt hunden att söka från en båt. Hunden ska kunna stå på båten när båten åker och markera för personer som befinner sig på land eller i vattnet om den har fått upp vittring.

Idag finns det flera godkända sjöräddningsekipage i Stockholm, på västkusten och i mellersta Norrland.