Foto på en patrullhund på Hundtjänstskolan. Fotograf Nils-Petter Nilsson.

Hundmarschen

16 jan 202416 jan 2024

Under Hundens vecka, i september, genomför Svenska Brukshundklubben en hundmarsch på distans. Ett roligt arrangemang för alla som vill röra på sig tillsammans med sin hund och få tips på olika tjänstehundsövningar.

Hundmarschen på distans

Hundmarschen 2024

När?

När som helst som passar dig under dessa dagar:
9–15 september 2024.

Hur?

Gå en valfri sträcka på minst 10 km tillsammans med din hund i naturen. Sträckan kan delas upp på flera kortare distanser vid behov, men den totala sträckan ska vara 10 km.
Glöm inte vatten till dig och din hund, bra skor att gå i och kanske något gott fika.

Vem får delta?

Du behöver inte vara medlem hos Svenska Brukshundklubben för att delta men du är varmt välkommen att bli det.

Övningstips

Längre ner på sidan finns tre filmer med övningar för dig och din hund. Vi har många fler filmer med tips på övningar på SBK:s Youtube-kanal så kika gärna där.

Pin och diplom

När du har gått 10 km kan du registrera dig direkt här på hemsidan. Vi skickar då en Hundmarschen-pin och ett diplom till dig. Vill du inte ha det så kan du kryssa för det i formuläret. På grund av det mycket stora intresset för Hundmarschen kommer du själv att få fylla i ditt och din hunds namn på diplomet.
Har du gått Hundmarschen tidigare år? Då ska du spara din pin för om du deltar på Hundmarschen fem år i rad kommer du få en särskild 5-årspin mot uppvisande av bild på dina tidigare pins. 2024 är första året som vi delar ut 5-årspins.

Registrering

Formuläret för att registrera när du har gått 10 km öppnar upp igen inför vecka 37 år 2024.

OBS! Du behöver inte anmäla dig innan du går. Formuläret fylls i EFTER genomförd Hundmarsch! Lycka till med din marsch!

Stötta Cancerfonden

Målet med Hundmarschen är att inspirera till fysisk aktivitet och sunt hundliv samt sprida information om tjänstehundsverksamheten. Hundmarschen är gratis, men med en önskan att den som har möjlighet skänker en peng till Cancerfonden. Läs längre ner på sidan hur du gör för att bidra.

Info till klubbar

Hundmarschen kan också arrangeras av en lokal brukshundklubb som ett roligt event där klubbens olika verksamheter kan delta med prova-på-stationer.

Hur kan din brukshundklubb anordna en Hundmarsch?

Samarbetet mellan SBK:s Sund med hund och Tjänstehund har varit mycket lyckat då vi tillsammans kunnat erbjuda deltagarna prova-på stationer och fysisk aktivitet.
  • Vi rekommenderar att den lokala brukshundklubben anordnar Hundmarschen som ett gemensamt event. Har klubben ingen tjänstehundsverksamhet kan distriktet eller en närliggande klubb stötta.
  • Märk upp en slinga i naturen på mellan 5–10 km.
  • Använd gärna tipsfrågor (finns 13 färdiga frågor som kan beställas från förbundskansliet).
  • Erbjud två eller tre prova-på stationer (t ex Patrullhund och Sund med hund).
  • Annonsera och ta emot anmälningar.
  • Beställ pins och diplom från förbundskansliet (beställ i god tid)
  • Dela ut pins och diplom vid målgången. Rätta tips-frågorna och erbjud gärna korvgrillning med egen medtagen korv som avslutning.

Övrigt

Vi rekommenderar att en ansvarig funktionär har sin mobiltelefon tillgänglig för frågor från deltagarna under dagen. Kartor kan skickas ut i förväg till deltagarna med tydliga markeringar för de olika prova-på stationerna.
Vid annonseringen är det bra att beskriva slingans terräng och framkomlighet och utifrån detta också rekommendera lämplig lägsta ålder för deltagarna.

Hundmarschen kan arrangeras när som helst under året.

Frågor?

Upp och hoppa - Sund med hund & Tjänstehund