Glad welsh corgi cardigan som springer

Ansökan om ändring i SBK Tävling

21 mar 202321 mar 2023

Det är endast i undantagsfall en arrangör inom Svenska Brukshundklubben (SBK) har rätt att ändra i en redan verifierad tävling/prov. Det är arrangörens ansvar att resultaten från en tävling/prov är rätt innan den verifieras och rapporteras till Brukshundklubben i SBK Tävling.

Ändringar som går att ansöka om

Ansökan om ändring gäller endast för tävlingar i bruks, lydnad, IGP, IPO-R, mondioring och rallylydnad.

För ändringar i Svenska Spaniel och Retrieverklubbens (SSRK) provformer måste arrangör kontakta SSRK.

I följande fall beviljas ändring i redan verifierad tävling:

• Tävlandes resultat är felaktigt och påverkar uppflyttning.

• Auktoriserad funktionär är felaktig.

• Tävlingsstatusen är felaktig.

• Då fel hund är registrerad i startlistan.

I följande fall avslås ändring i redan verifierad tävling:

• Missad återbetalning till tävlande.

• Arrangör har missat att ta bort ej betald anmälan.

• Arrangör har missat att ta bort en anmäld som icke deltagit.

• Felaktiga förare.

Tips för att eliminera eventuella fel

För att minska risken att något blir fel i hanteringen av tävlingen kan ni som arrangör tänka på ett par saker.

• Var restriktiva med efteranmälningar på tävlingsdagen.

• Dubbelkolla så korrekta uppgifter på tävlande och funktionärer finns i SBK Tävling innan tävlingen inleds.

• Gör ändringar i SBK Tävling rörande anmälningar innan tävlingsdagen samt innan tävlingen förs över i SBK prov.

• Dubbelkolla resultaten innan du verifierar tävlingen.

Vem får ansöka om ändring

Ansökan om ändring av verifierad tävling kan endast göras via vårt digitala formulär som du hittar nedan. Endast auktoriserad person såsom domare, tävlingssekreterare eller annan tävlingsansvarig har rätt att ansöka om ändringar. Detta kontrolleras via stickprov.

Formulär för ansökan