Tips och råd för digitala möten

Här samlar vi lite tips och råd inför och under digitala möten. Skapa förutsättningar så att mötets syfte upplevs mötesupplevelsen och mötets att dessa blir så för bra digitala möten inom Svenska Brukshundklubben.

Inför mötet

  • Testa ljud och kamera innan mötet startar.
  • Putsa linsen på kameran innan mötet.
  • Försök ha kameran på den digitala enheten i ögonhöjd. Ställ tex en bärbar dator på en trave böcker.
  • Undvik att sitta med ett fönster/stark ljuskälla bakom dig. Motljus ger en sämre bild.
  • Sitt gärna avskiljt och i en störningsfri miljö. Tänk på att bakgrundsljud blir störande för övriga deltagare.
  • I Zoom och andra digitala verktyg finns ofta en funktion för att lägga in valfri bakgrund bakom dig om du inte vill visa din egen miljö. Testa dig fram.
  • Vi uppmanar att kamerabild används. Använd inte en alternativ bild eller bara ditt namn. Ett möte blir mer personligt och skapar närvarokänsla om vi deltagare ser varandra. (Om kameran slås av visas det namn som du angett när du loggat in i Zoom). Dock kan det vara ett alternativ att stänga av kameran om mötet hackar och mottagningen är dålig.

Under mötet

  • För att alla ska få så bra ljud som möjligt, ska du stänga av ljudet (mute) så fort du inte pratar.
  • I Zoom kan du slå av mikrofonen (mute) och sedan använda mellanslagstangenten när du vill prata. Nedtryckt mellanslagstangent betyder att mikrofonen är på, så fort den släpps stängs mikrofonen av.
  • Sitt inte för långt ifrån kameran på den digitala enheten som används. I ett digitalt möte är en närbild att föredra för att skapa närvarokänsla och ge möjligheter för andra deltagare att se dina ansiktsuttryck och mimik.
  • Ange ditt fullständiga namn (inte smeknamn) i din Zoom-inloggning. Detta så att det framgår vem du är för alla deltagare i mötet.
  • Välj med fördel "Gallery view" för att se alla deltagare i Zoom-mötet samtidigt. Detta skapar gemenskap och en närvarokänsla. Se guide till Zoom-möte (PDF-dokument, 691 kB) för info om hur visningsalternativ/-vyn ändras.

Tips på tekniska behov för deltagande

Mötesform, teknisk plattform och mötets upplägg styr krav och möjligheter för teknikbehov vid olika sorters möten. Exempel på behov kan vara:

  • Deltagare måste ha tillgång till minst en digital enhet (dator, surfplatta, mobil eller motsvarande). För optimalt deltagande rekommenderas två digitala enheter för att kunna se både video samt röstningsverktyg eller annan presentation samtidigt.
  • God internetuppkoppling behövs och de digitala enheterna bör ha möjlighet att öppna webbsidor, ha mikrofon och god ljudupptagning.
  • Med fördel används en digital enhet som kan använda kamera.
  • Bäst ljud och minst bakgrundsbrus får man om man använda hörlurar med microfon. Använd helst inte datorns högtalare. Det är viktigt att minimera störande ljud.
  • Se till att ha laddade batterier i digitala enheter.
  • Ha en back-up plan om något strular eller om systemet går ned. Ha tillgång till mobilen (ljudlös :-)) för ev. kontakt med mötet eller "support".