2 Rekrytera medlemmar

Här nedanför hittar du en lista med förslag på lösningar för att rekrytera medlemmar. Dessa har just nu lite olika status - en del är bara idéer, medans vissa redan har genomförts på klubbar ute i landet!

Desamma gäller de dokumenterade lösningarna vi har nedan (tillexempel mallar och marknadsföring). Vissa är just nu bara korta beskrivningar men vartefter vi, i samarbetet med er utvecklingsklubbar, utvecklar och skapar tillsammans så kommer fler att utvecklas till färdiga lösningar!

Har ni redan nu en färdig dokumenterad lösning på er klubb? Eller har ni testat någon utav lösningarna här nedan? Maila gärna till oss genom att klicka här för att berätta vad ni har gjort, så lägger vi upp den med ert klubbnamn här!

Brukshundklubbarnas lösningar

2.1 Marknadsför där andra gör det!

Privata hundaktörer marknadsför sig ofta där potentiella hundägare syns, tillexempel vid populära promenadställen, i parker och på mataffärens anslagstavla. Dessa ställen kan även vi använda!

Vill ni kunna beställa skräddarsytt marknadsföringsmaterial? Bli utvecklingsklubb idag!

2.2 Erbjud tillfälle att 'prova-på'

I alla sammanhang som bjuds där man träffar potentiella medlemmar, kan man dela ut vår välkommen-som-medlem folder. Foldern fokuserar på den vanliga hundägaren, är enkel att förstå och man kan enkelt anmäla sig.

Vill ni beställa hem en medlemsfolder att dela ut? Bli utvecklingsklubb idag!


2.3 Hitta personer i ett nytt livsskede

Marknadsför klubben på platser där personer i en ny livssituation finns. Ofta finns sajter där man kan marknadsföra sig till låg kostnad, för att till exempel pensionär, söker ny partner m.m. Det gäller att vara nyfiken och leta upp dessa platser!

Hallsberg Brukshundklubb håller just nu på att planera en kurs anpassad för pensionärer. Startar i januari!

Vill ni kunna beställa skräddarsytt marknadsföringsmaterial för era nya aktiviteter? Bli utvecklingsklubb idag!

2.4 Ta med en vän - att prova på

Att värva en ny medlem via befintliga medlemmar är enklare än att försöka nå ut själva. Det är också trevligt att låta befintliga medlemmar bjuda in andra hundvänner att besöka klubben, tillexempel till en prova på dag. Erbjud eventuellt den befintliga medlemmen, någon 'belöning', om man rekryterar en ny – något enkelt, bara som en gest.

2.5 Enkla färdiga hundevents

Det finns många olika sammanhang där man enkelt kan arrangera ett hundevent för att locka nya medlemmar. Till exempel prova på aktiviteter, tipspromenader och utdelning av doogie-bags.

Hallsberg Brukshundklubb arrangerade i höstas en prova-på-dag med en mängd enkla, spännande aktiviteter, korvgrillning och fika. Trevligt och mycket populärt!


2.6 Samarbete med uppfödare på distriktet

Etablera ett samarbete med godkända uppfödare av bruksraser på distriktet, så att de erbjuder valpköpare medlemskap i klubben, och att vi i gengäld rekommenderar dem.

2.7 Samarbete mellan ras- och lokalklubbar

Ett bra samarbete mellan ras- och lokalklubbar inom SBK är värdefullt för båda. Viktigt att de är levande. Det största antalet medlemmar i SBK finns i de lokala klubbarna. Alla med bruksraser är inte medlem 'i sin rasklubb'. Där kan vi tillexempel erbjuda medlemskap även i en rasklubb.

2.8 Skapa spridning av evenemang på Facebook

Många i vår målgrupp finns på Facebook. Genom att skapa evenemang för era aktiviteter på Facebook och bjuda in/dela detta med många får det stor spridning och fler får upp ögonen för era aktiviteter. Flera klubbar jobbar så, med gott resultat. Genom att lägga upp ett delningsschema veckan innan evenemanget syns evenemanget hela veckan vilket ökar chanserna att fler ser det och väljer att delta.

 2.9 Teckna medlemskap på plats

I samband med olika event (som t ex uppvisningar, öppet hus och prova-på-dagar) kan det vara en bra idé att låta besökarna teckna medlemskap direkt på plats. Och det bästa av allt är att de tekniska förutsättningarna finns för detta! Via Medlem Online kan ni teckna medlemskapet direkt på en mobil, padda eller dator. Och sedan kan ni ta betalt via swish, iZettle eller kontanter. Lätt och smidigt!

 2.10 Korta träffar utan krav på medlemskap

Ha endagskurser, workshops, temadagar, prova-på-dagar, ringträningar eller hundpromenader utan krav på medlemskap. Annonsera om dessa träffar i t ex lokaltidningen och skapa event på facebook. Väl på plats erbjuder ni möjligheten att anmäla sig till andra aktiviteter på klubben och att teckna medlemskap.

 2.11 Använd den centrala kurskalendern

Svenska Brukshundklubben har en central kurskalender med syfte att skapa en samlingsplats för kurser inom organisationen på brukshundklubben.se och därmed göra det lättare för hundägare att hitta en lämplig kurs. Detta stärker klubbens möjligheter att få rätt deltagare till sina kurser och stärker hela organisationens profil gällande kursutbud. Genom att samla alla kurser på ett ställe kan vi visa vilket otroligt stort och mångfacetterat kursutbud vi har!

 2.12 Aktiviteter på stan

Arrangera tipspromenad eller uppvisning på en central plats där många hundägare rör sig. Det kan vara en park inne i stan eller kanske ett fält där många rastar sina hundar. Det kan vara så enkelt som att träningsgänget tränar i parken istället för på klubben ibland. Det brukar ofta locka till sig nyfikna personer. Ha med er broschyrer att dela ut med information om er klubb och tipsa om kurser.

 2.13 Temahelger för ungdomar

Arrangera en temahelg, i t ex bruks, för ungdomar i samarbete med er lokala hundungdomsklubb. Ungdomar mellan 6-25 år som blir medlemmar i Sveriges Hundungdom får medlemskap hos Brukshundklubben på köpet.

 2.14 Erbjud kurs och medlemskap i ett

Räkna ihop kursavgift med medlemskapets kostnad och lägg fram det till blivande medlemmar som att kursen kostar X kronor och i det priset ingår det även ett års medlemskap. Det känns attraktivare för den nya medlemmen än att man måste betala ett medlemskap utöver kursavgiften.

Snart kommer ännu mer förslag!

Här kommer vi snart att fylla på med fler förslag som kommit fram under runtresan.